Röbel-Müritz

Röbel-Müritz, 30 juli 2005. Dit is het eindpunt van een niet meer in gebruik zijnde lijn. Er worden pogingen gedaan om de lijn te reactiveren, om zo ook het museum materiaal (wat hier in weer-en-wind staat weg te rotten) actief in te kunnen zetten.

Lijn en gebouwen zijn nog eigendom van DB ("Die Blöden"), die er alleen het hoogst nodige aan doen. Op het terrein staat best veel spul, maar het is duidelijk dat men veel te weinig geld en mankracht heeft om daadwerkelijk en functionerend museum-bedrijf van de grond te tillen.

Een echt toegankelijk museum is het nog niet. Je kunt vrij rondlopen en wij werden die dag heel netjes te woord gestaan door een jongen die eindeloos kon vertellen.

Mijn twee kornuiten (links Floris, rechts Martin) op een inzetbare dieselloc.

Een rijtje diesellocs, waarvan alleen de voorste inzetbaar is. Links zijn nog de deuren van de loc-loods en een Kirow-kraan te zien. De andere gebouwen horen niet bij het museum.

Fabrieksplaat van de Kirow kraan uit 1959 (een érg goed jaar :-). Het spaakwiel is volgens mij om de stempels (die moeten zorgen dat de kraan niet omvalt) uit te zetten.

Detail met open spiraal-veer buffer.

In de 70-er jaren werd door het DDR-regime nog geprobeerd de economie van de regio te stimuleren, door een compleet vee-verladings station te bouwen. Naar verluidt is het welgeteld twee keer gebruikt...

Dit soort wagons werden gebruik om respectievelijk Heiss-Dampf Öl, Achs-Öl en Nass-Dampf Öl naar de verschillende stations te brengen waar stoomlocs konden restaureren (kolen en water innemen). Fabrikant is Ernst Brennol u. Co, Eisenbahnmaterial GMBH, Berlin-Rummelsberg.

Links is nog een vuurloze loc te zien.

Kleintjes

Op het voorplein (met de  kenmerkende oost-duitse kinderhoofdjes) staat, zonder  wielen, dit coupé-rijtuig met remmershuisje.

Een vuurloze stoomloc. Vuurloos wil zeggen dat het water niet op de loc zelf wordt warm gestookt, maar dat warm water van een extern bron (ketelhuis) in de loc wordt geladen. De loc kan dan een paar uur rangeren. Dit werd veel gedaan op plekken waar de kans op brand (door hete as) erg gevaarlijk was. Denk aan chemische fabrieken.

Typisch: de cylinders zitten onder het machinistenhuis.

Lorries op (vol)rubber banden, voor transport over de weg.

Let op het draaistel met spaakwielen.

Juweeltjes van echt oud materiaal, zoals deze gesloten wagon met open spiraal-veer buffers, staat letterlijk weg te rotten.

Maar de wagon heeft nog wel een computer-nummer gekregen.

Deze roestbak, een Baureihe-50 loc, heeft nog een rol gespeeld als russisch wonder in een film. Vandaar de rode ster op de rookkast deur. Een echte russische loc gebruiken kon niet, i.v.m. de afwijkende spoorwijdte.

Dit zie je als je de rookkast-deur van een stoomloc open doet. De kleine ronde gaten zijn van de rook-gas-pijpen, die het rook van het vuur door de ketel met water transporteren, naar de schoorsteen toe (de zwarte ovaal bovenin de rookkast is daar het begin van).

Een twee-assige vuurloze loc, voorheen in gebruik bij de (west-duitse) BASF.

Let op de gestroomlijnde neus, voor een loc die nooit sneller gereden zal hebben dan zo'n 30 km/h...

Deze loc heeft binnen-liggende cylinders, tamelijk ongebruikelijk voor een loc van Duitse makelij.

Made with Namu6