Stationsgebouwen spreken vaak tot de verbeelding. Nou ja, in ieder geval de (meestal) wat oudere varianten dan. In andere gevallen staat er niet veel meer dan een abri op een kaal perron.
Stations & haltes
Boxmeer, 16 mei 2007. Tegenwoordig werkgebied van Veolia. De Maaslijn van Nijmegen via Venlo tot Roermond.
Een dagje uit bij de Stoomtrein Goes-Borsele tijdens "Sporen naar het verleden" op 17 mei, Hemelvaartsdag, 2007. Hier het tot woonhuis aangepaste voormalige station/halte 's Gravenpolder - 's Heer Abtskerke. De stoomtrein stopt daar wel, niet om passagiers in- of uit te laten stappen, maar om de tegentrein te laten passeren (die dan niet stopt).
Zelfs InterCity's stoppen hier: Veenendaal=De Klomp, 1 september 2006.
"Kasteel" Valkenburg, 12 augustus 2007.
Eindhoven, met van links naar rechts: postperron, stationsgebouw met toren en overkapping over perronspoor 1.
Röbel-Müritz, 30 juli 2005, perronzijde. Dit is het eindpunt van een niet meer in gebruik zijnde lijn. Er worden pogingen gedaan om de lijn te reactiveren, om zo ook het museum materiaal (wat hier in weer-en-wind staat weg te rotten) actief in te kunnen zetten.
Lijn en gebouwen zijn nog eigendom van DB ("Die Blöden"), die er alleen het absoluut hoogst nodige aan doen.
Dieren, 11 oktober 2006. Op deze zondag (en de voorafgaande zaterdag) heeft de NVBS haar 75-jarig bestaan gevierd, door in de driehoek Apeldoorn-Zutphen-Dieren(-Arnhem) allerlei oud materieel te laten rijden. Hier een samenstelling van 'Blokkendoos-materiaal' uit 1924, van zowel het Spoorwegmuseum, als de mw (motorwagen) 'c9002 Jaap' (in fraai crême-groen) van de hobbyclub van NedTrain.
Het 'station' van de SGB in Goes bestaat uit niet meer dan één perronspoor en een wachthuisje tegen de zeeuwse wind. 17 mei 2007. Maar als het 'Masterplan' werkelijkheid wordt, komt hier forse uitbreiding.
Blerick, 17 mei 2003. 'Buffel'-materiaal op de Maaslijn richting Venray en Nijmegen. Het station Blerick (op een steenworp afstand van de brug over de Maas bij Venlo) heeft wel drie perronsporen en een wachthuisje.
Waging am See, 13 juli 2002, eindpunt van de lijn vanuit Traunstein. Anders dan schoolkinderen (en wij als toeristen natuurlijk) wordt er niet veel gebruik gemaakt van deze lijn lijkt het. Het wachten is natuurlijk op bericht van de DB dat ze de lijn willen opheffen...
De lijn staat bekend als KBS (Kursbuchstrecke) 959 en is 12,6 km lang. Tegenwoordig rijdt daar de Regionalbahnen der SüdostBayernBahn (wat weer een onderdeel is van moloch DB...). Op de site van de Chiemgauer Bürger TV staat wat meer informatie en een leuk filmpje.
Het niet meer als zodanig in gebruik zijnde stationsgebouw van Niederhöchstadt (Nhf) - deel van de Stadt Eschborn - aan de S-bahn van Frankfurt naar Bad Soden (KBS 645.3) dan wel naar Kronberg (KBS 645.4). Nhf 11 december 2004.