Odense

In het weekend van 20 en 21 oktober 2007 heeft de Modelspoor Groep Valkenswaard haar baan tentoongesteld tijdens een 'Model track meet' in  het 'Danmarks Jernbanemuseet' in Odense, Denemarken.

Hier een paar impressies van het materiaal van het museum, waar het Nederlands Spoorwegmuseum nog wat van kan leren.

Van de geboorte- en woonplaats van Hans Christiaan Andersen heb ik verder helaas niets gezien, dus dat moet tot een volgende keer wachten.

Motorrijtuig merk Triangel.

Spoorkraan met bijwagens.

Het museum is gehuisvest in de 21-standen locomotiefloods, met binnenin de draaischijf.

Dit was ooit eens een koninklijk rijtuig... Nog niet zo lang geleden weer teruggevonden.

De ochtendtrein wordt opgewarmd. Inderdaad, met de stoom van de (net niet zichtbare) stoomloc 563.

Op het bovendek van de oude dubbeldekker (met trap aan de kopse-kant en buitenom) is niet veel meer dan 1,50m "sta"-hoogte.

Voor de dagen dat wij er waren, werden de twee rijvaardige locs, de 563 en hierboven de 415, ook 's nachts gestookt!

Een echte 'Frichs', als manusje van alles.

 

 

Terug naar de top van de pagina.

Kleintjes

Het aantal echt oude locjes van vóór 1900 is in dit museum bijna niet te tellen! Daar kan het Nederlands Spoorwegmuseum nog een puntje aan zuigen.

Met rechtopstaande ketel.

Met 'koeienvanger' aan de achterkant? Aan de voorkant zit er geen.

Een stukje van de verzameling.

Het museum ligt pal naast het reguliere station van Odense, waar twee Lint klaar staan voor Fredericia en Svendborg.

Een Deens Köf, met op de achtergrond de schoorsteen van het ketelhuis.

Voorstadstrein. Lijkt een beetje op de nederlandse 'Blokkendozen'.

Ook hier waren dubbeldeksrijtuigen al eerder in gebruik.

Voor het reguliere stoom gebruik van het museum, zijn natuurlijk bepaalde faciliteiten nodig, zoals deze inspectieput.

Echt een mooi gezicht zo'n NOHAB loc. Hier de 1112.

Hiervan reden en maar liefst meer dan 30 exemplaren van rond. Met onder de bodem een mechanisme om de auto makkelijk te kunnen draaien.

Mischien dat daarvoor het nog aanwezig stuur gebruikt kon worden...

Een van de laatste nog in gebruik geweest zijnde koninklijke rijtuigen.

Wissels worden hier anders omgelegd: het gele gewicht naar boven draaien en dan trekken. Overigens worden de wisseltongen hier niet over een nok getrokken zoals bij ons, wat behoorlijk scheelt op de moeite die het omleggen kost!

Een sneeuwschuiver met houten(!) opbouw.

Made with Namu6