Zelfbouw armseinen
In 2006 is Modelspoorgroep Valkenswaard begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Op de oude baan staan nu lichtseinen, omdat de armseinen die we als club konden betalen veels te Duits waren. En dat sloeg echt nergens op, aangezien de clubbaan het oude Valkenswaardse station als voorbeeld heeft. Dus voor de nieuwe baan - die gedacht is ergens in de Zuid-Oost Brabant in de jaren vijftig - was ik een drijvende kracht, maar gelukkig niet de enige, die juist armseinen wilde naar NS voorbeeld. Dus moest ik ook op zoek naar wat er mogelijk was.
De firma Henckens in Overloon maakt armseinen (ook wel vleugelseinen genoemd) naar voorbeeld van de NS. En deze zien er goed uit. Het assortiment is wat beperkt, maar er zijn ook zoveel soorten en varianten (kijk maar eens op het fantastische www.seinarm.nl van Gerard van de Weerd). En als je eenmaal begint om de baan getrouw aan het grote voorbeeld te voorzien van armseinen, dan moet je ook de volgende stap (durven) zetten en er aan werken om juist ook dié seinen te realiseren die niet meteen verkrijgbaar zijn.
Zo hadden wij een bordessein nodig, een vertakkings-voorsein en twee soorten rangeerseinen. Henckens heeft ons prima geholpen, door ons te voorzien van een aantal onderdelen. Met deze onderdelen ben ik aan de slag gegaan. Het resultaat en de bouw kun je zien op deze pagina.
Stap 1
Uiteraard begint het met de onderdelen. Hierboven ligt de hele verzameling voor het bouwen van vier seinen, waarvan twee met elke twee 'armen'.
Omdat doorgaande sporen een hogere seinmast hebben in vergelijking met zijsporen, was het bouwen van twee van zulke seinen de eerste stap. Ook omdat deze seinen verder als twee druppels water lijken op de al bestaande, zodat bij het bouwen goed afgekeken kon worden. En dat vergemakkelijkt het geheel aanzienlijk.
Stap 4
Voor het vast-solderen van de lamphouder is het makkelijker om het geheel plat te leggen en in de holte waar straks het draaipunt voor de arm doorheen komt, een spijker het plankje in te slaan. Die kan niet meer weg.Dat maakt solderen een stuk makkelijker en vooral precieser. Mast in de holte leggen, wat aandrukken en een beetje soldeer erbij. Klaar.
Stap 5
Vervolgens de mast en vleugels in de grondverf en daarna de eerste laag lak. Aangezien mijn mogelijkheden voor het gebruik van een airbrush beperkte zijn, doe ik het gewoon met de kwast. De verf komt dan wel wat dikker op het materiaal, maar te dunnen verf blijft heel slecht zitten. Een primer (grondverf) helpt wel.
Hier zijn de masten voorzien van witte banen, de zwarte komen nog over de grijze grondverf heen. Het bepalen van de hoogte van de verschillende banen zwart en wit is simpel: afkijken van het voorbeeld hoeveel banen er gebruikt zijn en vervolgens zo uitmeten dat alle banen even hoog zijn. Langere masten hebben meer banen.
De vleugels zijn al klaar.
Rechts bovenaan deze pagina zie je het uiteindelijke resultaat.