ZLSM

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij exploiteert één van de  mooiste museumspoorlijnen in Nederland, gelegen in het Limburgse land en met een compleet actief functionerend veiligheidssysteem: de oude met trekdraden voorziene seinen en wissels. Dit bezoek dateerd van 12 augustus 2007.

Samen met mijn zonen Floris & Martin en beste vriend Milan, hebben we achtereenvolgens vanaf Simpelveld eerst de stoomtrein (met loc 1220) genomen naar Valkenburg op en neer, vervolgens met de Schienenbus eerst naar Kerkrade geweest en daarna (zonder paspoort :-) naar Vetschau (D).

Martin (in witte T-shirt) en zijn vriend Milan proberen twee wissels tegelijkertijd om te zetten...

Post I, Simpelveld, 12 augustus 2007.

Floris zit helemaal vooraan, in ZLSM Schienenbus bijwagen 998-53.

Loc 1220 komt langs Post I, onderweg van station Simpelveld naar het depot, om te 'restaureren': water halen en mischien ook wat kolen.

Met 36 ton eigen gewicht en een maximaal gewicht, inclusief belading, van 47 ton, is dit geen light-rail. Duidelijk is dat de belading (11 ton) rekening houdt met een gemiddeld gewicht van ongeveer 100 kilo per passagier. Als obesitas algemener wordt, zal dit mischien aangepast moeten worden...

Van buffer tot buffer is deze wagon 23,32m, met 15,50m 'radstand' (afstand  tussen het midden van de twee middelste assen; is bepalend voor de minimale boogstraal die bereden mag worden).

Wat de rest betekent weet ik niet.

Het manusje van alles: betrouwbaar, rustig en toch wel stoer.

Van deze aardige seinhuiswachter op klompen, mochten wij - zolang er geen trein aankwam - even rondkijken in Post I.

En aan elke set draden zit één handel vast.

 

 

 

 

Terug naar de top van de pagina.

Kleintjes

Post II.

Floris en Milan staan nog vertwijfeld te kijken naar wissel 13A en het erachter liggende 13B, welke ze met zoveel moeite hebben proberen om te leggen...

Even kikken als we het hoofdspoor oprijden, over het wissel wat Prorail van de rechter weer terug moest leggen...

Met 70 km/h wind en roet door je haren laten gaan!

Voor beide sporen begint hier de 'aankondigings-sectie' voor de overweg bij km 26,0 (ongeveer een kilometer verderop).

Mooi, he!

Wie weet wat de voormalige Staatsmijnen met creosootolie deden?

Het plankje zorgt er netjes voor dat de zwaluwen het stationsnaam-bordje niet onderschijten.

Waar in Nederland vind je nog dubbelspoor, zonder bovenleiding? Al zal het nog even duren voordat over het linker spoor weer een trein zal rijden.

Limburg is synoniem met 'bergen en dalen' en ook met wielerkoersen.

Deze moeder en zoon kijken gefacineerd hoe de rangeerder de - zware - koppeling oplegt.

De trekdraden lopen op rolletjes...

Rangeerpaallantaren Q, geldend voor de sporen

1 t/m 10 staat op 'Niet rangeren'. Dit type sein staat ook bekend als 'rouwbrief'.

Made with Namu6